De eerste stappen naar een groenere wereld
Al meer dan 22 jaar zet e5 in op een tweede leven voor haar items, onder andere via een partnership met Oxfam België voor kledinginzameling. Toch wilde het merk meer doen. Uit een bevraging bleek dat klanten meer duurzaamheidsinformatie willen over de kledingstukken die ze kopen, en dan vooral tijdens het winkelen zelf. Daarom sprong e5 recent mee op de trein van het Digitaal Product Paspoort (DPP), dat tegen 2027-2030 waarschijnlijk verplicht zal worden voor alle kleding en schoenen.
‘We willen kijken hoe we ons als lokale Belgische speler kunnen voorbereiden op de lawine aan regelgeving die vanuit Europa op ons afkomt. En vooral hoe we de gevraagde informatie relevant kunnen maken voor onze klanten’, aldus Liesbet Bombeke (Sustainability Manager bij e5).
‘We moesten dus een evenwicht vinden tussen de uitgebreide informatievereisten van de Green Claims Directive en de ESPR enerzijds, en anderzijds de wens van klanten om in één oogopslag te zien welke items duurzaam zijn’
En zo kwam e5 terecht bij Quifactum om vijf items te voorzien van een digitaal productpaspoort, dat klanten snel kunnen scannen via een QR-code.


Van samenwerking naar interne procedure
De samenwerking met Quifactum was bijzonder waardevol, maar kwam niet zonder uitdagingen. Sommige informatie was niet beschikbaar op productniveau en vergde veel tijd om handmatig overgezet te worden. Daardoor kwam e5 tot de conclusie dat het over de lange termijn efficiënter en persoonlijker zou zijn om het dataproces intern te houden. Zo hebben ze meer garantie dat hun data in goede handen blijft en kunnen ze harder inzetten op een herkenbare merkbeleving. Om dat proces goed in gang te zetten, is e5 momenteel bezig meer gedetailleerde productinformatie te verzamelen en deze mee te geven aan leveranciers. Het uiteindelijke doel? Tegen 2027 alle items voorzien van een digitaal productpaspoort!
Wilde dromen voor de toekomst: een eco-score
Consumenten nemen vaak niet de tijd om een QR-code te scannen. Daarom zou het voor e5 ideaal lijken als er een eenvoudige, herkenbare score zou komen voor milieu-impact en sociale compliance. Zo’n “eco-score” zou klanten in één blik duidelijk maken hoe goed een bepaald item scoort, net zoals er momenteel al een nutri-score bestaat voor voeding. Maar om dat te bereiken, moet het idee ondersteund en gehandhaafd worden door heel de modesector.
Liesbet Bombeke vat samen: ‘Het DPP is niet zomaar een verplichting. Het is een kans om transparanter te zijn en impact te creëren’