Klantenervaring

In dit labo gaan de mode-ondernemers zelf aan de slag en testen we het potentieel van repair, resale en rental businessmodellen in de praktijk. We doen dit voor de verschillende klantensegmenten en we zetten hierbij de eindgebruiker centraal.
resale of rental?

Xandres

Xandres brengt kwaliteitsvolle dameskleding op de markt. Waarom doen jullie mee aan Infinitex?

"We doen mee aan Infinitex omdat we al langer inzetten op het thema duurzaamheid, we willen dit niet alleen maar doen in onze huidige werking en collectie, maar willen onszelf ook uitdagen naar de toekomst toe. Hiermee willen we bekijken wat circulaire business modellen voor ons kunnen betekenen. " — Jasmien Wynants, sustainability manager

Wat gaan jullie precies doen?

"Bij Xandres volgen we al langer de businessmodellen op rond circulair ondernemen. Voor ons is het belangrijk dat we niet zomaar losstaande experimenten doen maar dat we dit echt gefundeerd en gegrond aanpakken. Daarom gaan we binnen Infinitex eerst kijken naar een doelgroeponderzoek om te bepalen wat er belangrijk is voor onze klant. Dit kan gaan van tweedehands tot rental, leasing, online en offline. Zo willen we zeker weten dat als we iets op de markt zetten dat het ook zal landen. In de eerste fase doen we dus onderzoek naar wat voor ons, Xandres, zou werken. In een tweede fase gaan we effectief experimenten opzetten met wat er uit dat onderzoek is gebleken. Het experiment is geslaagd als we een nood oplossen voor onze klanten, dus dat we hen ook echt meekrijgen in het circulaire en duurzame verhaal, en dat we ze daar ook op de juiste manier in kunnen betrekken."
tweede kans

Atelier Noterman

Atelier Noterman staat al drie generaties lang voor het produceren van kwalitatieve broeken met passie. Waarom nemen jullie deel aan Infinitex?

“De insteek om mee te doen aan Infinitex is om een nieuwe drive en insteek te vinden voor het bedrijf. We hebben 5 jaar geleden al eens meegedaan aan een Close The Loop traject en voelden dat het terug tijd was om iets nieuws te proberen." — Wouter Noterman, zaakvoerder

Welk experiment voeren jullie uit?

"In dit project gaan we onderzoeken of de consument bereid is om een herstelde broek aan te kopen. We zouden graag onderzoeken hoeveel geld ze hiervoor willen spenderen en of we dit zelf zouden doen, dan wel via de retailer. Mijn ambitie is om waarde te creëren voor de 'afdankertjes'. En deze waarde zouden we graag schenken aan een goed doel. Het experiment zal succesvol zijn als we de broeken die nu als tweede keuze worden aangeboden op de markt kunnen opwaarderen en verkopen via onze eigen kanalen.”
Resale multibrand

Supergoods

Supergoods is een onderneming van drie kledingwinkels met enkel duurzame kledij en een online shop. Wat is je beweegreden om deel te nemen aan Infinitex?

"We doen mee met Infinitex omdat we onze scope van duurzame activiteiten uitbreiden. We willen verder kijken dan alleen de verkoop van nieuwe kledij en willen manieren vinden om met mensen rond de duurzaamheid van kledij te werken." — Tonny van Bavel, founder

Welk experiment ga je opzetten binnen Infinitex?

"De grootste challenge binnen het Infinitex experiment is de vraag hoe we het resale verhaal kunnen laten werken - voor Supergoods maar ook voor onze klanten. We zouden graag een resale event doen waarmee we kleding gaan inzamelen en weer verkopen. Hierbij willen we goede voorwaarden voor resale bepalen, maar ook de prijsbepaling en de incentive voor de klant. We willen bijleren en kunnen beslissen of we dit concept dan kunnen herhalen op evenement basis of meer op systeem basis. Dit experiment zou succesvol zijn als de customer journey positief ervaren wordt en als we hier iets rendabels rond kunnen opbouwen."
Fashion subscription offer

Dressr

Dressr is een online platform voor het verhuren van modeartikelen. Waarom nemen jullie deel aan Infinitex?

“We nemen deel aan Infinitex omdat het een unieke kans is om samen aan tafel te zitten met zowel de modemerken als service providers als een kennisinstelling, waarmee we gemeenschappelijke vragen oplossen. Zo kunnen we zowel kennis als experimenten met elkaar delen." — Caroline Baeten , founder

Welke uitdaging willen jullie aanpakken met Infinitex en hoe ga je dit doen?

“De grootste challenge voor Dressr is te bepalen hoe de consument omgaat met huren. Huren van kleding in België is een vrij nieuw concept en we willen graag onderzoeken hoe dat er moet uitzien voor de consument. We gaan dit aanpakken door onderzoek bij consumenten uit te voeren samen met Thomas More. Dit gaat over desk research, maar ook over diepte interviews met mensen die al huren en mensen die huren overwegen. Wat is er belangrijk voor hen? Welke services zijn belangrijk om te communiceren? Bijvoorbeeld dat alles voor hen gewassen en gestreken wordt voor ze het toekrijgen thuis. Deze nadrukken willen we beter begrijpen. Ook willen we een juiste prijs bepalen. Het onderzoek is voor mij succesvol als we zoveel mogelijk consumenten kunnen overtuigen om te huren, zowel laagdrempelig als met een abonnementsformule.”
Sheets-as-a-service

Atelier Jeanne & Daniel

Atelier Jeanne & Daniel maakt lakens van organisch materiaal in hoge kwaliteit. Wat gaan jullie precies doen binnen Infinitex?

"We doen mee aan het Infinitex project om het verhuurmodel dat we trachten te gebruiken te onderzoeken." — Kirby Vandenbrande, Atelier Jeanne & Daniel

Wat willen jullie onderzoeken binnen Infinitex?

We willen te weten komen of mensen bereid zijn het eigenaarschap van hun lakens af te staan. Daarom willen we met dit project inspelen op de hulp en kennis van de andere partijen. Ook zullen we moeten onderzoeken hoe we best de toegepaste technologie introduceren. Hierbij zullen we onder andere kijken naar 'smart tags'. Het project zal geslaagd zijn als:
  • We binnen x aantal jaar nog altijd met dit project bezig zijn.
  • Mensen hun mindset rond eigenaarschap van lakens veranderd is.

Meer weten over de resultaten?

bekijk onze infinitex output