Ongeveer twee jaar geleden startte Dressr een samenwerking met INFINITEX om kledingverhuur slimmer en duurzamer te maken. Inmiddels zijn er twee experimenten afgerond, en een derde staat alvast op de planning. Maar de vraag is, waarom kiezen klanten ervoor om kleding te huren? Wat houdt anderen nog tegen? En hoe vertaalt Dressr die inzichten naar een nieuw aanbod en prijsmodel?
Waarom kleding huren?
Welke weg leggen klanten af vooraleer ze kleding gaan huren? En wat houdt hen mogelijk tegen om huurder te worden? Thomas More Hogeschool nam een reeks diepte-interviews af en organiseerde focusgroepen om de motivaties en drempels van kledingverhuur in kaart te brengen. Uit dat onderzoek bleek dat klanten vooral om de volgende vijf redenen kiezen om kleding te huren, gerangschikt van belangrijkst naar minst belangrijk: variatie, betaalbaarheid, kwaliteit, stijl en duurzaamheid. Het aanbod van Dressr bestaat voornamelijk uit kleding van Belgische merken die bekendstaan om hun hoge kwaliteit. Huren biedt dan ook de kans voor klanten om duurdere, stijlvolle stukken te dragen en variatie in hun garderobe te brengen en dat tegen een democratische prijs! Bovendien is huren een duurzamer alternatief dan het kopen van kleding die na een tijdje weer ongebruikt in de kast belandt.
Inzichten uit het onderzoek
Dressr biedt voor hun kleding twee huuropties aan: one-time rentals van tien dagen en een abonnementsformule. In een tweede experiment werden ongeveer 70 huurders en 400 niet-huurders uit verschillende doelgroepen bevraagd via een survey over deze formules. Klanten kunnen bij Dressr de keuze maken tussen een abonnement van één of drie maanden, met telkens de optie om twee, drie of vier kledingstukken te huren. Uit het onderzoek bleek dat flexibiliteit heel belangrijk werd bevonden door de klanten. Bovendien werd onderzocht welk budget klanten zouden overhebben voor gehuurde kleding. Dressr bestaat inmiddels bijna vier jaar, maar had tot dan toe nooit haar prijzen aangepast. Hierdoor bleek het goedkoopste abonnement uiteindelijk niet langer rendabel te zijn. Uit het onderzoek blijkt dat een eenmalige huurprijs van een kledingstuk tussen €34 en €58, met een winkelwaarde €250, als aanvaardbaar wordt beschouwd. Daarnaast is het belangrijk dat het prijsmodel aansluit bij de verschillende gebruikersnoden. Zo zullen huurders die al eerder kleding huurden, sneller kiezen voor een langdurige commitment tegenover instappers die graag voor die flexibiliteit gaan. Complementaire opties voorzien zoals een maandabonnement met de mogelijkheid om onbeperkt te kunnen wisselen en een creditsysteem of prijs-per-dag als laagdrempelig alternatief. Tot slot blijkt dat maandabonnementen duidelijk de voorkeur hebben qua frequentie, mits ze voldoende flexibiliteit bieden. Gebruikers verwachten de vrijheid om hun abonnement tijdelijk te pauzeren, op elk moment op te zeggen en zelf hun selectie samen te stellen.
Hefbomen voor circulaire businessmodellen - Veerle Spaepen (Thomas More Hogeschool)
Thomas More Hogeschool stelt drie nieuwe tools voor om circulaire initiatieven te implementeren in jouw modebedrijf. De Duurzame Modemonitor is een segmentatietool die inzicht biedt in de behoeften en wensen van de Vlaamse consument, gecategoriseerd op doelgroep. Via de ROI Calculator kan je dan weer de volledige procesflow van je bedrijf in kaart brengen, aan de hand van ondere terugverdientijd, scenarioplanning en risicoanalyses. Tenslotte is er de Circulaire Communicatiewijzer, die ondernemers tientallen aanbevelingen biedt voor communicatie omtrent circulariteit. Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op inzichten uit onderzoek en houden rekening met principes van gedragsverandering.
Voor elke huurder wat wils
Het resultaat? Sinds eind januari ging het vernieuwde prijsmodel van Dressr officieel live! Wat houdt dat nieuwe prijsmodel concreet in? Een langere abonnementsduur voor een lagere maandelijke prijs met de optie om flexibel te pauzeren indien nodig. Ook brengt het enkele extra voordelen mee voor abonnementen. Daarnaast gaf designbureau Made de website een upgrade en zorgde ervoor dat het nieuwe prijsmodel naadloos werd geïntegreerd in een nieuw jasje.
“De resultaten wijzen uit dat de werking van Dressr altijd al goed in elkaar zat, ook al kwam er wel wat werk bij kijken. Dankzij INFINITEX voelen we ons oké over de aanpassingen in ons prijsmodel”, aldus Caroline Baeten (Founder en CEO van Dressr).
De toekomst van kledingverhuur? Die ziet er alvast veelbelovend uit, want met deze inzichten en aanpassingen zet Dressr opnieuw een belangrijke stap richting een toegankelijke én duurzame kledingkast. Door goed te luisteren naar de wensen en noden van hun klanten, slaagt Dressr erin om mode niet alleen stijlvol en kwalitatief, maar ook flexibel en betaalbaar te maken.
BRONNEN:Doelgroepbevraging Dressr (2024) https://thomasmore.be/nl/doelgroepbevraging-kledingverhuur Drempels en kansen kledingverhuur (2024) https://thomasmore.be/nl/tool/de-drempels-en-kansen-voor-kledingverhuur